Jak budować relacje na LinkedIn?
Budowanie relacji opierających się na profesjonalizmie to główne założenie LinkedIn. Platforma prężnie się rozwija i umacnia swoje działania w tym zakresie już od wielu lat:
– 660 mln użytkowników z 200 krajów (listopad 2019)
– 90 mln użytkowników na stanowiskach wyższej kadry zarządzającej, a 63 mln na stanowiskach decyzyjnych
– 20 mln ofert pracy
– główni użytkownicy pochodzą z USA (165 mln), Indii (62 mln) i Chin (48 mln).
– w Polsce jest ponad 3 mln użytkowników
Źródło: https://news.linkedin.com/about-us#statistics
Jak widać platforma daje możliwość nawiązania profesjonalnych kontaktów na skalę światową. Jaką strategię działania obrać, aby budowanie relacji biznesowych było skuteczne i nienachalne? W poprzednim artykule na temat LinkedIn przedstawiłam sposoby komunikacji na platformie. Teraz chciałabym dokładniej omówić kilka sposobów pozyskania kontaktów.
Budowanie relacji – metoda eksperta
Melonie Dodaro, ekspert mediów społecznościowych, opracowała autorski program, The Link Method, pozyskiwania i budowania relacji z potencjalnym klientem wykorzystując platformę LinkedIn.
Krok 1. Znajdź – Przejmujesz kontrolę nad wysiłkami skupionymi wokół pozyskania przyszłych klientów. Korzystasz z narzędzi LinkedIn, takich jak wyszukiwarka, wpisując słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twojego idealnego klienta. W filtrze można dodać kolejne parametry, takie jak nazwa stanowiska, lokalizacja, branża itp.
Krok 2. Połącz – Wysyłasz zaproszenie do nawiązania kontaktu z wybraną osobą. Zaproszenie musi być spersonalizowane, tzn. odnosić się do punktów styku, np. podobnego doświadczenia, zainteresowań. Wykaż zainteresowanie ich działaniami, odwołaj się do przeczytanego postu. Musisz pomyśleć, dlaczego ta druga osoba ma przyjąć zaproszenie właśnie od Ciebie.
Krok 3. Zaangażuj – Po przyjęciu zaproszenia, kolejnym mikro celem jest budowanie relacji poprzez zaangażowanie. Rozpoczynasz dialog. Możesz go prowadzić komentując posty nowego znajomego, ale również pisząc bezpośrednie wiadomości. Pamiętaj jednak, że Twoim celem na tym etapie nie jest sprzedaż, ale lepsze zapoznanie się.
Krok 4. Buduj – Gdy kontaktujesz się z nowym znajomy zadbaj, aby wiadomości były lekkie, nienachalne. Zaoferuj im wartość w postaci, przykładowo, branżowego artykułu, który może go zainteresować. Co najważniejsze wartość, którą się dzielisz powinna być ściśle dopasowana do potrzeb nowego znajomego.
Krok 5. Konwertuj – Po rozpoczęciu dialogu i zbudowaniu podwalin relacji nadchodzi czas na wyjście poza platformę. Prawdziwe budowanie relacji następuje w realu – podczas rozmów lub spotkań osobistych. Dopiero wtedy można dopracować szczegóły dalszej współpracy.
Budowanie relacji – profil w jęz. angielskim
Jeśli chcesz rozwijać swoją obecność na arenie międzynarodowej, Twoja obecność na LinkedIn jest koniecznością. Co więcej, powinieneś zadbać, aby Twój profil wyświetlał się zarówno w polskiej jak i angielskiej wersji językowej. LinkedIn daje taką możliwość. Wersję językową tworzysz poprzez edycję dodatkowych profili językowych. Pamiętaj, że profil na LinkedIn nie jest wirtualnym CV – to raczej przedstawienie potencjalnemu klientowi korzyści, jakie osiągnie dzięki współpracy. Dlatego zadbaj o to, aby treść profilu w języku angielskim była przygotowana profesjonalnie.
Posiadanie profilu dwujęzycznego niesie ze sobą następujące korzyści:
Poszerzasz sieć kontaktów
Ponieważ głównym językiem używanym na LinkedIn jest angielski, posiadanie profilu w tym języku otwiera możliwości dotarcia do potencjalnych klientów lub partnerów. Profile na platformie odwiedza codziennie setki osób, a więc dopracowany profil może być kluczowym etapem nawiązania znajomości. Ponadto wzmacniasz komunikat, że zależy Ci na nawiązaniu relacji partnerskich na poziomie międzynarodowym.
Budujesz pozycję eksperta
Mając profil dwujęzyczny poszerzasz grupę osób, które mogą zapoznać się z Twoimi postami i artykułami. Dzięki temu możesz dzielić się swoją wiedzą i wartościowymi treściami z kolejnymi osobami. Jest to tym łatwiejsze, że LinkedIn oferuje tłumaczenie postów dzięki opcji „Zobacz tłumaczenie” na ponad 60 języków.
Budowanie relacji – używanie hasztagów
Korzystanie z hasztagów na LinkedIn niesie ze sobą podobne korzyści, jak na innych platformach. Przede wszystkim pomaga:
– dotrzeć do ludzi, którzy cenią Twoje treści
– grupować treść na platformie
– szybciej znaleźć intersujące wpisy
– prowadzić ciekawe rozmowy na wspólne tematy
– potwierdzić wiarygodność i eksperckość
– budować świadomości marki poprzez tworzenie nowych, własnych hasztagów
Jednym słowem zwiększają widoczność i pozwalają dotrzeć do większej liczny odbiorców.
Podsumowanie
Powyższe propozycje budowania relacji na LinkedIn to kilka podstawowych sugestii pozwalających na nawiązanie relacji na tej platformie. Pozwalają potencjalnemu partnerowi wyłowić Cię spośród tysięcy innych użytkowników. Również tworzenie treści w języku obcym nie jest już przeszkodą dzięki usłudze „Zobacz tłumaczeni” (jest to tłumaczenie maszynowe). Alternatywnie można wspomóc się pomocą profesjonalnego tłumacza, np. do przetłumaczenia artykułów ma LinkedIn. Język angielski to główny język komunikacji platformy, dlatego aby trafić przed oczy potencjalnego odbiorcy warto zadbać, aby wybrane treści były rzetelnie i profesjonalnie przetłumaczone.
Skontaktuj się ze mną, jeśli chciałbyś poprawić swoją widoczność na platformie. Jestem obecna na LinkedIn codziennie i doskonale wiem, na czym polega budowanie relacji z klientami i partnerami. Chętnie pomogę również Tobie.