Jak wykorzystać media społecznościowe, aby rozwinąć biznes?
Media społecznościowe od kilku dobrych lat stały się częścią naszego życia. Korzystamy z nich prywatnie, ale warto je wykorzystywać również do działalności w biznesie. Zobacz, jak wykorzystać media społecznościowe, aby rozwinąć biznes.
Media społecznościowe – dlaczego warto w nich być?
Media społecznościowe znacząco skróciły dystans pomiędzy firmą a jej odbiorcą. Dzięki nim możemy publikować najnowsze informacje związane z działalnością firmy, promocje czy ciekawostki związane z tematyką. Publikując dajemy odbiorcom możliwość komentowania, udostępniania i wyrażania opinii. Pierwsze reakcje pojawiają się czasem nawet w ciągu kilku sekund od publikacji, co byłoby niemożliwe za pośrednictwem mediów tradycyjnych.
Działalność w mediach społecznościowych nie może być jednak chaotyczna, bo to z pewnością nie przełoży się na oczekiwane efekty. Wszelkie działania należy rozpocząć strategicznie, dopasowując sposób przekazu do medium, za pośrednictwem którego chcemy się komunikować. Jak pokazał raport Social Media Examiner, wśród najpopularniejszych mediów społecznościowych plasują się kolejno: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn oraz YouTube. Od czasu do czasu pojawiają się kolejne, ale to wcale nie znaczy, że firma powinna być obecna na każdym z nich. Inaczej bowiem wygląda budowanie relacji na LinkedIn, a inaczej na Snapchacie. Każde z nich ma bowiem inną specyfikę odbiorcy i treści. Skuteczne wykorzystanie social mediów w biznesie polega na tym, by wybierać te środki komunikacji, w których umiemy wzbudzić zaangażowanie odbiorców. Nie sztuką jest bowiem zdobywać puste lajki, ale zbudować zaangażowaną społeczność, której istnienie może pomóc rozwinąć biznes.
Wszystko to, co zostało napisane powyżej prowadzi do jednego wniosku: działania w mediach społecznościowych nie mogą być przypadkowe. Powinny opierać się na określeniu celu i strategii, która pozwoli do niego dotrzeć. Jednocześnie muszą być spójne z innymi obszarami działania firmy, jej wartościami i sposobem prowadzenia biznesu. Na początku drogi biznesowej może to wydawać się trudne. Podrzucę Ci kilka dobrych rad, które pomogą Ci dobrze zacząć działalność w mediach społecznościowych i wykorzystać je w biznesie.
Media społecznościowe wspierające biznes – kilka rad na dobry początek
1. Wyróżnij się!
Hasło: „Wyróżnij się albo zgiń”, które cytowane jest niemal na każdym szkoleniu marketingowym, można zastosować również do działań w mediach społecznościowych. Twoje działania w social mediach nie będą skuteczne, jeśli nie będziesz wiedzieć kim jesteś, co i komu oferujesz. Szukając swojego stylu inspiruj się innymi firmami działającymi w mediach społecznościowych, ale nie kopiuj ich! Zastanów się, z kim chcesz się komunikować, w jaki sposób, dobierając je do odbiorcy i wybranego medium. Wpływ na skuteczność tych działań może być nie tylko rodzaj i sposób prezentacji treści (pamiętaj o spójności!), ale i styl wypowiedzi.
2. Bądź na bieżąco
Świat social mediów zmienia się bardzo szybko, a nowości pojawiają się bardzo często. Aby skutecznie działać w mediach społecznościowych musisz śledzić te zmiany i dopasowywać się aktualnych trendów. Jeszcze kilka lat temu nie było Instastories, a teraz jest na nie prawdziwy boom. Format wideo w różnej formie cieszy się sporą popularnością, więc wykorzystuj to i publikuj takie treści. Pamiętaj jednak, że jego sława może się bardzo szybko zmienić. Dostosowuj zatem swój przekaz i publikowane treści do tego, co aktualnie jest w modzie i nie bój się nowych formatów. Im szybciej zaczniesz korzystać z nich u siebie, tym większa szansa, że zaskoczysz odbiorcę i zostaniesz dzięki temu zapamiętany.
3. Bądź dostępny
Obecność w mediach społecznościowych skraca dystans pomiędzy stronami. Nie powinno zatem Cię dziwić, że klient oczekuje szybkiej reakcji na wysyłane do Ciebie wiadomości. Staraj się odpisywać na nie jak najszybciej i nie pozostawiaj odbiorców bez odpowiedzi. Jej brak może być potraktowany jako lekceważenie, a to rzuci cień na Twoją markę. Jeśli nie masz na to czasu w natłoku codziennych spraw, to rozważ wsparcie w postaci agencji czy wirtualnej asystentki, która przejmie część obowiązków związanych z komunikacją w social mediach.
4. Content is king
W ostatniej mojej radzie wracam do pierwszej czyli wyróżniania się. Sposobem na to, by się wyróżnić powinien być content – kreatywny i dobrej jakości. Unikatowe treści, autorskie zdjęcia lub grafiki, to idealny sposób na to, by przyciągnąć do siebie odbiorcę. Zaplanuj je dobrze, unikaj błędów, zarówno językowych, jak i kulturowych (zobacz jak komunikować się z klientem zagranicznym), a z pewnością social media pomogą Ci rozwinąć biznes. Jeśli chciałbyś w komunikacji wykorzystać źródła anglojęzyczne lub publikować treści w języku angielskim, to skontaktuj się ze mną, bo mogę Ci w tym pomóc.
Pięć rzeczy, o które musisz zadbać, aby wejść na rynki zagraniczne - Sylwia Biczyk
@
[…] w social media skraca dystans miedzy Tobą i klientem Pozwala także zbudować bardziej osobiste relacje i pokazać, jak działa Twoja firma od podszewki. Jeśli planujesz wejście na rynki […]