Klient zagraniczny – jak się komunikować by budować bliską relację?
O globalizacji można powiedzieć wiele, zarówno dobrego, jak i złego. Bez wątpienia jednym z pozytywów jest fakt, że łatwiej można nawiązywać kontakty z osobami z zagranicy. Często jednak przy nawiązywaniu relacji napotykamy na bariery: kulturowe, prawne, językowe. Zobaczmy zatem jak się komunikować, by dobrze budować relację z klientem zagranicznym.
Etapy budowania relacji z klientem zagranicznym
Budowanie relacji z klientem zagranicznym na początku nie różni się od budowania relacji z drugim człowiekiem. Nikt zwykle nie oczekuje, że pierwszy etap kontaktu przyniesie relację aż do grobowej deski😉. To proces, który zaczyna się na długo przed zakupem czyli przed momentem, gdy dana osoba znajdzie się faktycznie w gronie klientów.
Na pierwszym etapie klient sprawdza z kim ma do czynienia. Może trafić do nas za pośrednictwem reklamy, z polecenia albo przez stronę internetową. W każdym z tych miejsc powinien znaleźć interesujące go informacje, które skłonią go do dalszego budowania relacji. Najbardziej namacalnym tego dowodem jest podjęcie decyzji o zakupie. Klienci są różni i mogą zachowywać się na tym etapie zupełnie odmiennie.
Jedni będą bazować na informacjach, które znaleźli w ogólnodostępnych źródłach. Inni z kolei będą potrzebowali większego wsparcia. Na przykład poprzez kontakt z przedstawicielem firmy oraz odpowiedzi na pytania, które będą dla nich pomocne w podjęciu decyzji o podjęciu współpracy.
Relacja nie kończy się jednak na podjęciu współpracy, bo niezwykle ważnym jej elementem jest obsługa posprzedażowa. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy pojawiły się jakieś problemy czy reklamacje, które należy rozwiązać.
Komunikacja z klientem zagranicznym – środek do budowania relacji
Jak widać budowanie relacji z klientem to proces długotrwały i bardzo zróżnicowany. Podczas każdego z tych etapów trzeba pamiętać o pewnych regułach, bez których komunikacja z klientem nie byłaby możliwa.
Język korzyści
Jeśli zależy nam na budowaniu relacji z klientem, która jest podstawą dobrych relacji biznesowych, to nie możemy nachalnie zachęcać: kup, kup, kup. Musimy mówić do klienta językiem korzyści i pokazywać mu, w jaki sposób zakup produktu rozwiąże jego problemy. Dzięki temu budujemy wizerunek partnera biznesowego, który rozumie sytuację klienta i wie, co można zrobić, by ją poprawić. Dzięki temu zamiast ściśle informacyjnego przekazu i nachalnego „kup”, mamy dzielenie się wartościową i przydatną informacją.
Obecność w różnych mediach
W dobie Internetu i social mediów jest bardzo wiele metod komunikacji z klientem. Można być w różnych miejscach, ale należy dopasowywać sposób komunikacji do danego medium. Inaczej przecież wygląda komunikacja na stronie korporacyjnej, a inaczej na jej firmowym fanpage’u. Warto być elastycznym i dopasowywać się do klienta, oferując mu różne sposoby kontaktu. Dzięki temu klient może sam wybrać ten sposób, który będzie dla niego najwygodniejszy.
Przestrzeganie konwencji językowych
O ile dwa pierwsze punkty dotyczą budowania relacji z klientem niezależnie od jego narodowości, to w przypadku komunikacji z klientem zagranicznym dochodzą do tego konwencje językowe. Chodzi tu przede wszystkim o sposób zwracania się do klienta – na Ty czy Pani/Pan, kwestia pisania dat itp. Może być również konieczne dopasowanie się do lokalnych zwyczajów, których przestrzeganie jest ważne dla osób, z którymi się komunikujemy. Nieznajomość zasad może skutkować np. nieporozumieniami wynikającymi z powodu innego rozumienia zapisów dat (amerykański vs europejski).
Wybór języka
Przy budowaniu relacji z klientem z zagranicy bez wątpienia można stosować język angielski, powszechnie stosowany w relacjach biznesowych na całym świecie. Nie warto jednak korzystać z translatorów typu Google czy pisać językiem potocznym, jeśli ma to być relacja biznesowa. W takich relacjach zdecydowanie należy się posługiwać słownictwem biznesowym. Dzięki temu nie tylko zostaniemy właściwie zrozumiani, ale również będziemy budować wizerunek rzetelnych partnerów biznesowych. Jeśli sami nie czujemy się na siłach i nie znamy na tyle dobrze języka angielskiego, to skorzystajmy ze wsparcia profesjonalisty. Bez wątpienia jest nim tłumacz języka angielskiego, dzięki któremu możemy zadbać o jakość korespondencji.
Komunikacja z klientem zagranicznym – na to należy uważać szczególnie
Każdy kraj ma swoją historię, zwyczaje i przepisy, które dla mieszkańców innych regionów mogą być zabawne, dziwne lub zaskakujące. Często dotyczą one religii, historii, przepisów prawa czy traktowania cudzoziemców. Nawiązując relację z obcokrajowcami należy bardzo uważać na te tematy, bo mogą być one drażliwe i wyrażenie swojego zdania na dany temat mogłoby urazić potencjalnego klienta i zniechęcić go do współpracy z nami. Trzeba unikać tematów kontrowersyjnych, a w razie ich pojawienia się w trakcie rozmowy reagować z dystansem i dyplomacją, żeby zachować status quo już nawiązanej relacji.
Możesz zastanawiać się, gdzie szukać wsparcia w budowaniu relacji z klientem zagranicznym. Potrzebny jest zespół osób, które przygotują treści, zaplanują kampanię marketingową, określą kanały komunikacji. Potrzebny będzie również tłumacz, który przełoży Twoje komunikaty na język klienta, dzięki czemu bariera językowa zniknie. Skontaktuj się ze mną, aby omówić szczegóły naszej współpracy.
torrent
@
Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Cayla Marsh Eimile
Strona wielojęzyczna – dlaczego to takie ważne? - Sylwia Biczyk
@
[…] zmieniły się również oczekiwania konsumentów. W przypadku klientów zagranicznych język komunikatów nabiera zatem dodatkowego, dosłownego znaczenia. Podanie informacji w języku ojczystym […]