Ekspansja zagraniczna – jak skutecznie pokonać bariery?
Gdy marka Gerber wprowadzała swoje produkty na rynek afrykański, wszyscy spodziewali się sukcesu. Niestety, zawiodła komunikacja. Mieszkańcy Czarnego Lądu, gdzie analfabetyzm jest wciąż powszechny, przyzwyczajeni są do rysunków składników na etykietach produktów. Dziecięca główka z logo Gerbera zrobiła na nich porażające wrażenie. Jeśli i Ty planujesz zawojować obce rynki, zobacz, na co zwrócić uwagę, aby obyło się bez wpadek.
Ekspansja zagraniczna – na jakie bariery warto się przygotować?
Zasięg międzynarodowy to odważna decyzja, która może okazać się szansą dla Twojej marki. Jednak pamiętaj, że każdy rynek jest inny.
Co utrudnia ekspansję zagraniczną?
Bariery marketingowe
Twój produkt lub usługa zacznie działać w odmiennym otoczeniu. Natrafi na nowe oczekiwania i potrzeby klientów. To oznacza, że stoi przed Tobą ważne zadanie: powinieneś spojrzeć na swoją ofertę świeżym okiem i znaleźć w niej to, co przyciągnie odbiorców i kontrahentów w danym kraju.
Nie zapomnij także o tym, że Twoi zagraniczni klienci mogą mieć różne preferencje i nawyki zakupowe. Wiesz np. że co 3 Hiszpan jest w stanie dopłacić za wysyłkę tego samego dnia, a 41% Brytyjczyków preferuje dostawy do domu podczas godzin pracy? Poznaj takie marketingowe niuanse i wykorzystaj je, gdy będziesz budować marketingową strategię firmy za granicą.
Bariery administracyjne i prawne
Według portalu wGospdarce.pl jednymi z największych przeszkód w zagranicznej ekspansji są różne standardy lub przepisy dotyczące produktów (51%) oraz biurokracja (49%).
Obce przepisy podatkowe, celne, ograniczenia importu i prawo pracy budzą w przerażenie przedsiębiorcach niepewnych swojej wiedzy prawnej. Jeśli i Ty się ich obawiasz, poszukaj w sieci wiarygodnych źródeł wiedzy — do takich należą np. platformy gov.pl, Portal Promocji Eksportu czy strona Polskiego Funduszu Rozwoju. Znajdziesz tam masę informacji, porad i szkoleń, które ułatwią Ci wejście na zagraniczny rynek.
Bariery technologiczne i gospodarcze
Poziom rozwoju gospodarczo-technologicznego, wielkość rynku czy siła nabywcza decydują o opłacalności zagranicznej inwestycji. W promocji stawiasz na digital marketing? Sprawdź, na ile w kraju docelowym ta strategia okaże się skuteczna.
Z drugiej strony to właśnie dzięki e-commerce jesteś w stanie łatwo pokonać dystans geograficzny i dotrzeć do klientów zagranicznych, czego dowodem jest platforma Market Finder firmy Google, która pomaga przedsiębiorcom znaleźć potencjalnych klientów i zwiększyć eksport online.
Bariery kulturowe i językowe
Różne kraje mają różną etykietę biznesową i specyfikę prowadzenia negocjacji. Od jej znajomości zależy powodzenie we współpracy z zagranicznymi kontrahentami, łatwo tu bowiem o faux pas. Jeśli np. masz spotkanie biznesowe w Arabii Saudyjskiej, prezent z porcelany to kiepski pomysł, bo w tym kraju porcelana jest symbolem smutku.
Nie możesz wreszcie prowadzić rozmów handlowych czy działań promocyjnych bez znajomości języka. Dokładna lokalizacja języka firmy to możliwość szybszego podjęcia strategicznych decyzji. Zainwestuj w usługi tłumacza, który pomoże Ci dotrzeć z do klienta z właściwym komunikatem, dostarczy przetłumaczoną dokumentację lub będzie towarzyszyć Ci podczas rozmów biznesowych.
Ekspansja zagraniczna – jak pokonać bariery biznesowe?
Przede wszystkim uwierz w sukces. Nawet jeśli jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą, nie zakładaj, że ekspansja zagraniczna to koniecznie wysokie koszty i duże ryzyko.
Co zrobić, aby odnaleźć się na zagranicznym rynku?
- Zbadaj potrzeby rynku docelowego.
- Przeprowadź analizę konkurencji.
- Ustal, jakie są unikalne cechy Twojej oferty.
- Opracuj długofalową strategię biznesową.
- Poznaj kulturę danego kraju.
- Poznaj podstawy prawa gospodarczego kraju.
- Inwestuj w rozwój kompetencji językowych pracowników.
- Zatrudnij profesjonalnego tłumacza.
Skontaktuj się ze mną, jeśli chcesz, abym wsparła Cię w trakcie zagranicznej ekspansji i przetłumaczyła ważne dokumenty korporacyjne. Poznaj zasady współpracy i wejdź pewnie na obcy rynek.